“Als ik ’s morgens op sta ben ik alweer moe. Ik ben nutteloos en mijn leven heeft geen enkele zin.” of “Een bezoek brengen aan de supermarkt geeft mij echt de zenuwen. Al die mensen om mij heen! Die vinden allemaal vast iets van mij.” of “Ik krijg nu al hartkloppingen als ik denk aan de presentatie die ik over drie weken moet geven. Ik weet vast geen antwoord op de vragen die men mij stelt en daardoor word ik niet als deskundig gezien.” Herkenbaar? Gepieker, angst en stress. Iedereen heeft er in meer of mindere mate last van. Maar wat als het je leven gaat beheersen?

Je hebt zelf een grote invloed op het inzien van het nut van je eigen bestaan en om weer zin te krijgen in je leven. En dat geldt ook voor het overwinnen van een angst of het omgaan met stress. Het zijn namelijk je gedachtes die je een bepaald emotie geven en dat heeft weer effect op wat je doet.

Hoe ontstaat een angst?
Je komt in een voor jou vervelende situatie of gebeurtenis terecht en je ervaart bepaalde lichamelijke symptomen. Zo kun je last krijgen van hartkloppingen, hoofdpijn, benauwdheid, misselijkheid, blozen of duizeligheid. Deze symptomen versterken de gedachte die je al over deze situatie had: dit is gevaarlijk, men vindt iets van mij, ik weet het antwoord niet als iemand mij iets vraagt, ik raak de grip kwijt. De lichamelijke symptomen groeien door deze gedachtes vervolgens nog meer. Er ontstaat een vicieuze cirkel en je kunt echt in een panieksituatie terecht komt. Het enige wat je nog wilt is vluchten of de situatie vermijden.

Niet de gebeurtenis, maar de gedachte bepaalt ons gedrag
Het is niet de gebeurtenis die maakt dat jij bepaalde lichamelijke symptomen ervaart. Het zijn je gedachtes die hiervoor zorgen. Voordat jij deze symptomen voelde, dacht je al iets over de situatie. Had je bepaalde negatieve gedachtes die een gevoel bij je opriepen. Deze gedachtes worden niet-helpende gedachtes genoemd; het zijn gedachtes die jou niet verder helpen. Zo kan het zijn dat deze gedachtes niet eens reëel zijn, maar het kan ook zijn dat jij gaat invullen wat anderen denken. Want klopt het eigenlijk wel dat je helemaal niets leuk vindt en kunt in dit leven? En vinden die mensen in de supermarkt echt iets van je? Of waarom zou jij geen antwoord weten op een vraag bij een presentatie die je goed hebt voorbereid? Belangrijk is om je bewust te worden van je niet-helpende gedachtes.

Bewust worden van gedachtes is dus de eerste stap. Maar hoe doe je dat?
Via een simpele oefening kun jij voor jezelf inzichtelijk maken wat het verband is tussen wat je denkt, voelt en doet. Hou daarvoor een week lang het G-schema bij. Dit schema bestaat uit 5 G’s: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoelens, Gedrag en Gevolg. Dit bijhouden doe je door stil te staan bij gebeurtenissen waarin je last hebt van gevoelens als angst, boosheid, verdriet of onzekerheid. Noteer daarvoor het volgende:

Gebeurtenis: Waar was ik, met wie, wat gebeurde er?
Gedachtes: Wat ging er door mijn hoofd? Wat dacht ik of zei ik tegen mezelf? Wat vond ik ervan?
Gevoelens: Wat voelde ik, welke emoties had ik?
Gedrag: Wat deed ik? Hoe reageerde ik?
Gevolg: Wat was het gevolg van hetgeen ik deed of hoe ik reageerde?

Na een week heb je inzichtelijk bij welke situaties er een gevolg ontstaat dat voor jou helemaal niet het gewenste gevolg is. Bekijk je schema eens goed en bepaal wat je wel als gevolg had willen zien, welk gewenst gedrag had je willen vertonen en welke helpende gedachtes je hiervoor dan de volgende keer kunt inzetten. Zodra jij je bewust bent van je niet-helpende gedachtes, kun je leren ze om te zetten naar helpende gedachtes. En ook belangrijk: om ze onder controle te houden.

Je kunt leren anders te denken
En om op een andere manier te kijken naar en om te gaan met lastige of vervelende situaties. Via begeleiding kun je leren hoe je realistische gedachtes oproept en ander gedrag vertoont. Hierbij richt je je op het heden en de toekomst en op het veranderen van de huidige gedachtes en het huidige gedrag. Geen gegraaf in het verleden dus. De begeleiding heeft een positieve insteek en is oplossingsgericht.

Psychische hulp zoeken… ik ben toch niet gek?
Als je lichamelijk ziek wordt, ga je naar de dokter. Je hebt hulp nodig om beter te worden. Met je geest of psyche werkt dat net zo. Toch vindt men het in dat geval vaak lastig om hulp te zoeken. Maar er kunnen dingen gebeuren waardoor je geestelijk en emotioneel van slag raakt. In je eentje kun je dat niet altijd oplossen, maar het is wel belangrijk om er aandacht aan te besteden. Ze kunnen uiteindelijk namelijk ernstige problemen en ziektes tot gevolg hebben.

Samen kunnen we eraan werken om je problemen en klachten te verminderen of te verhelpen. Via verschillende oefeningen, kun je leren om anders met een bepaalde situatie om te gaan. Om anders te leren denken. En dat kan jouw leven totaal veranderen.