Als ik aan jou vraag wat je van mij persoonlijk, mijn kleding of mijn manier van leven vindt, dan heb je daar vast een mening over. Maar wat vindt jouw buurvrouw? Of mijn eigen buurvrouw? Wat vindt mijn oude schoolvriendin? Of die onbekende in de supermarkt? Zo ongeveer iedereen vormt zich wel een mening over een ander. En dat mag; we hebben tenslotte allemaal onze eigen normen en waarden. Maar… wat kan ik nu eigenlijk met al die meningen?

Als ik mij al die meningen van anderen zou aantrekken, ga ik leven naar hoe die anderen willen. Ik word streng voor mezelf en ga mij waarschijnlijk steeds minder op mijn gemak voelen. Want naar welke mening van al die mensen moet ik nu eigenlijk luisteren? En als ik mij naar al die meningen ga aanpassen, ben ik dan mezelf nog wel? Nee… uiteindelijk ben ik dat dan niet meer. En dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Dus… hoe stop je nou met je druk maken over andermans mening?
Je niet druk maken over anderen, heeft te maken met een aantal punten:

1. Het is op de eerste plaats belangrijk dat jij voor jezelf weet wat je wilt
Waar sta jij voor? Aan welke waarden hecht jij belang? Als je weet dat je voor kwaliteit gaat in je werk, dan durf je ook eerder ‘nee’ te zeggen tegen je collega als deze vraagt of je wat werk wilt overnemen, terwijl je over je eigen werk nog niet tevreden bent. En hou je van een bepaalde stijl van kleden, dan trek jij je niets aan als een ander hier commentaar op levert. Het maakt je sterker als je staat voor je waarden.

2. Maak jezelf niet druk over zaken waar je geen invloed op hebt
Heeft het zin je druk te maken over die automobilist die jou veel te hard voorbij rijdt? Is er iets te veranderen aan wat een ander van je denkt? Kun jij iets veranderen aan het gedrag van je collega? Je kunt het hooguit aangeven wat het met jou doet als het effect op jou heeft (dan sta je bijvoorbeeld voor de waarde dat je gelijkwaardig wilt worden behandeld: “Ik vind het vervelend als je mij commandeert, want dat geeft mij het gevoel dat je mij niet als een gelijkwaardige ziet”). Je bereikt niets met je druk maken over zaken waar je geen invloed op hebt. Het geeft je alleen een negatief gevoel.

3. Weet dat je verantwoordelijk bent voor je eigen gevoel
Stel je voelt je rot omdat je collega een bepaalde opmerking naar je heeft gemaakt. Ik snap dat bepaalde opmerkingen je echt heel sterk kunnen raken, maar uiteindelijk ben jij degene die het gevoel toe laat. Wat zal het bijvoorbeeld met je doen als je de collega die hem maakt anders bekijkt: “Mijn collega heeft waarschijnlijk niet door wat dit met mij doet” of: “Dat mijn collega zoiets zegt, vertelt mij iets over hoe deze in elkaar steekt.” En wat doet het dan met je gevoel als jij je schouders vervolgens ophaalt en je gevoel niet baseert op deze opmerking? Jij bepaalt hoe je reageert op de acties van anderen, niet zij.

4. Wees achteraf niet boos op jezelf over wat je hebt gedaan
Alles wat je doet, doe je vanuit de veronderstelling dat het goed is voor jezelf. Achteraf boos zijn of je schuldig voelen over wat je hebt gedaan, heeft een negatief effect op je gevoel. Natuurlijk kun je achteraf denken dat je het beter anders had kunnen aanpakken of heb je spijt van een actie. Maar misschien kwam je reactie door iets anders, zat er een bepaalde oorzaak achter je gedrag. Probeer iets te leren van wat je hebt gedaan en waar je je nu niet prettig bij voelt. Blijf niet hangen in een ongezonde emotie die je niet verder helpt. Lees hierover ook meer in het artikel ‘Het effect van onze (on)gezonde emoties’.

5. Besef dat iedereen fouten maakt en praat erover
Als we fouten maken of een ander iets zien doen wat we niet goed vinden, praten we daar zelden over met elkaar. We oordelen en veroordelen vaak liever, dan dat we proberen te achterhalen waar een bepaald gedrag vandaan komt en wat de ander dacht. Maar vragen we hier wel naar, dan ontstaat er vaak ineens begrip. Snappen we de andere kant van het verhaal. En dat helpt beide kanten verder.